Høj kvalitet i SFO, Klubber, Folkeskoler, herunder ordentlige normeringer og sunde og velholdte bygninger er væsentlige forudsætninger for læring og at der kan opstå gode fællesskaber.
Et helt nyt Sciencelab/innoationlab skal styrke samarbejdet mellem skolen og det omkringliggende samfund. Vi skal turde tænke i nye baner i forhold til at åbne skolen op og få ny viden
SFO, Klubber & Folkeskolen skal prioriteres!
Det er velkendt, at det motiverer og stimulerer at gøre og være noget sammen med andre.
Derfor skal vi styrke kvaliteten i vores SFO’er og klubtilbud ved at sikre bedre normeringer, så vi kan tilbyde vores børn og unge et trygt sted i deres nærmiljø, hvor de kan dyrke deres nysgerrighed inden for det interesseområde, der efterspørges.
Behov ændrer sig, derfor skal vi løbende tilpasse vores SFO’er og klubber og fritidsaktiviteter, så de tiltrækker og udvikler vores børn og unge, som et kvalificeret alternativ til usunde fællesskaber.
Det betyder at:
- Alle børn og unge skal opleve at være en del af et trygt fællesskab med plads til forskellighed
- Alle børn og unge skal have kammerater og venner i forpligtende fællesskaber.
Den Gule Hal er et super godt eksempel på at Ungdomsskolen også kan være en aktiv og populær medspiller i de unges liv.
Derfor har jeg arbejdet konstruktivt for, at der i dialog med brugerne, findes en god og fremtidssikret alternativ løsning, når den gule hal nedlægges. Løsningen blev en skaterhal på næsten samme sted i bunden af det kommende p-hus. Det er en super fin løsning, som de unge er super glade for.
Vi skal derudover se på, hvordan vi kan skabe mindre lokale skatermiljøer, hvor de unge i deres nærmiljøer, kan dyrke deres interesse uanset om et gælder, cykel, BMX eller andet indenfor skatergenren!
Folkeskolen
Siden jeg blev valgt til Byrådet i 2018, har jeg i skoleudvalget arbejdet for at sikre de bedst mulige vilkår, for at Folkeskolen kan udvikle livesduelige børn.
I Socialdemokratiet går vi ind for et varieret udbud af skoler med forskellige profiler og visioner. Det gælder uanset om de er kommunale eller private.
Vi har bl.a. arbejdet for og opnået:
- At få lejrskolen tilbage i Folkeskolen.
- Større gennemsigtighed i den økonomiske tildeling
- Bedre faglokaler
- Fokus på normeringen i klasselokalet – uanset klassetrin.
- Ordentlige arbejdsforhold for alle undervisere og pædagoger
Dette arbejde vil jeg meget gerne have lov til at fortsætte. Vi er på ingen måde i mål og derfor bør vi fokuserer endnu mere på fremtidens folkeskole i Køge, således at vi kan lave verdens bedste Folkeskole til glæde for nuværende og fremtidige skolebørn.
Science center/Learning lab
Samarbejdet mellem skolen og det omkringliggende samfund, er med til at skabe sammenhængskræft. Derfor skal vi turde tænke i nye baner i forhold til at åbne skolen op ved at skabe et veludstyret og moderne science center/learning lab, hvor man kan have adgang til nogle af de muligheder, der ikke vil være muligt, eller hensigtsmæssigt at anskaffe til hver enkel skole. Det kan være indenfor robot- og automatisering, Medico eller Sundhedsinnovation, eller hvilke som helst kompetencer, som virksomhederne efterspørger i fremtiden. Det vigtigste er, at det er relevant og interessant for både elever og de virksomheder, der skal byde ind med viden, teknologier og diverse bidrag.